Виховна година на екологічну тему: ,,Природа - наш дім”
Земля дідів і
прадідів наших. На ній жили і виросли наші батьки, на ній зробили свої перші
кроки і ми. На ній зростають нові покоління людей. Люди на цих землях жили
споконвіку. У кожного з нас залишився в серці добрий куточок, де минуло
дитинство: зелена левада, луки з пахучою скошеною травою, сонячний сосновий
бір, або тінявий гай з суничними галявинами, широке поле, де так легко й
солодко дихати, стежина, обабіч якої ростуть волошки і маки, і по якій,
здається, не ідеш, а летиш, неначе птах.
Земля - колиска
людства. Яка ж вона – земля? Земля народжує прозорі струмки й потоки. Носить на
собі океани, хмари і їхні тіні. Розкривається жерлами димлячих вулканів. Пускає
в небеса птахів, приймає в себе всі сніги й дощі, гладенькі і великі
картоплини, маленькі зернятка, дає всьому життя.
Пісня
,, Це моя Україна ’’
Природа землі унікальна і неповторна. Кожен її куточок
прекрасний по-своєму. Духмяний аромат трав дарують нам лісові поляни – ці
чудові скарбниці лікарських рослин. Тінисті сосни та білокорі берізки
наповнюють грибами та ягодами наші кошики, голосним пташиним співом зустрічають
гаї. Так, вона щедра та привітна – наша земля. Але останнім часом її живеться
важко.
Щедра земля на хліб, добро, пісні і ласку. Тож бережімо
найпрекраснішу з планет – нашу землю. Ми маємо талановитих, мудрих людей. Та,
на жаль, наш спільний зелений дім конче потребує постійної турботи. Скільки ран
на ній залишили люди: засмічені ріки та моря, поріділі ліси, спотворені цезієм
та хімічними речовинами.
На Чорнобиль журавлі
летіли,
З вирію вертались
навесні.
Як сніжинки,
попелище біле
Розвівалось в рідній
стороні.
Там згоріли гнізда і
гніздечка,
Поржавіла хвоя і
трава.
Журавлина крихітна
вервечка
Натяглась, неначе
тятива.
Не було ні стогону,
ні крику,
Тільки пошум
виморених крил.
Журавлі несли печаль
велику,
Наче тінь невидимих
могил.
Не спинились птиці
на кордоні,
Де сягає атомна яса,
І дивився батько
з-під долоні,
І ридала мати в
небеса.
Мічена атомом
Чорнобиля наша земля. На кожного з нас припадає 480 тонн накопичених твердих
відходів, що повсякчас загрожує нашому здоров’ю і життю.
Пісня
,, Переорено землю ”
Чим
стане наша земля завтра – потворною красою чи прекрасною планетою? Все залежить
від нас, аби залишилась вона прекрасною
планетою – Земля. Тож живімо і працюймо так, щоб робити добро один одному,
добро нашій планеті – колисці розуму.
Пам’ятай зеленого
коника біля твоїх ніг,
Пам’ятай тихий вітер,
що між травами пробіг,
Не забудь
приголубить у лузі ромашку,
Посади деревце – це
для тебе не важко.
Пожалій джерельце,
не засмічуй криниці,
Це ж для тебе усе, це
твій дім, це природа.
Пісня ,, На ромашковому полі ”
Любов
до природи, бережне ставлення до неї тісно пов’язується з поняттям ,,
батьківщина ”. Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній
світ. Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на
клуні, жаботлива криничка на перехресті доріг, терпкий запах лісової конвалії –
усе це наш духовний світ, з яким ми маємо вирушати в життя.
Яка прекрасна наша Україна! У будь-яку пору року вона чарує
око яскравими фарбами лісу в пору золотої осені, казковою красою зими або
буйним цвітінням весни. Але найкращий куточок землі залишається мертвим, якщо
його не оживляють птахи – найкраща окраса парків, садів. Своїми яскравими
фарбами, дзвінкою піснею пернаті роблять природу радісною і приємною. Тож
бережіть пташок!
Увага, увага!
Всім, всім телеграма
Із Півночі прямо!
Збирайте насіння і всякі плоди
До приходу вашої
гості зими.
До вас вилітають
пташки:
Синиці,
чижі, снігурі, щиглики.
Йдучи
до лісу, подумай, хто ти – друг чи ворог природи. Квітка і дерево, мурашки і
лісові птахи, дрібні тварини беззахисні перед тобою. Пам’ятай, що природа і так
постраждала від байдужих і пожадливих рук її губителів. Зникло багато квітів.
Велику кількість тварин і птахів занесено до Червоної книги. Ліси подекуди
стали схожими на смітники.
Стань в ряди захисників живого!
Пісня ,, Ой є в лузі калина ”
Світ рослин – перша аптека, якою широко користувалися ще
наші далекі предки. Лікарські трави прожили тисячоліття, а хімічні препарати,
які потребують дуже великих матеріальних і людських затрат, існують віднедавна.
Проте на грані вимирання та в загрозливому стані зараз перебуває кожний десятий
вид квіткових рослин.
Друзі, пам’ятайте: рослинне покриття – це дзеркало, в якому
чітко відбивається ставлення людини до природи.
Кожна людина несе відповідальність за здоров’я і долю
зеленого друга. Квіти і трави – то вбрання рідної землі, нашої планети, то
обличчя людської гідності.
Рятуймо ліс ,і
річку, і траву –
Все, чим земля
красива і багата.
Рятуймо від сокири і
вогню,
Від браконьєра і від
бюрократа.
Казка
про нечарівну золоту рибку, білого Оленя та ковток живої води.
Пролунав дзвінок з уроку. Дочекавшись, поки кабінет біології
спорожнів, Толя замкнув двері, кинувся до акваріума і заходився виловлювати
декоративну золоту рибку. Бідолашна рибка метнулася вбік, тріпнувши пишним
хвостом. Нервово озираючись на двері, Толя продовжував чудернацьке полювання.
Тікаючи, рибка сполохано кружляла у воді. Та ось. Вихоплена з акваріума, вона
забилася в Толиній руці, хапаючи ротом повітря.
Толя
– Ти мені звичайною рибою не прикидайся! Ти золота? Золота!
А значить, мусиш бути чарівною! Прикидаючись ти нічогісінько не доб’єшся!
Тільки виконавши моє бажання, повернешся у воду!
Автор1
Рибка, ніби прислухаючись затихла у руці.
Толя
– Отак краще. А
бажання моє таке: виправити двійку, одержану мною сьогодні на уроці.
Автор2
Востаннє тріпнувшись у його руці, золотисте тільце обвисло.
Придивившись, Толя зрозумів, що рибка померла. Приголомшений хлопець стояв біля
акваріума, тримаючи холодний трупик. Яке горе! Який сором! Моторне веселе
створіння через його, Толину, впертість і тупість перетворилося на шматочок
мертвечини!
За хлопцевою спиною хтось заворушився. Толя рвучко обернувся
і прямо перед собою побачив пару сумних каро-рожевих очей. Похитуючи вишуканою
короною рогів, перед хлопчиком стояв стрункий білий олень. Ледь чутно олень
промовив.
Олень
– Ти знищив живу
істоту, потураючи власним лінощам. Ти вбив маленьке чудо життя заради власного
байдикування!
– Це
була справді чарівна рибка, - говорив
далі, - але чарівна не через те, що
могла виконувати чиїсь забаганки. Її чари були в тім, що вона мала й
безпомічна, робила людей добрішими. Кожен, хто її бачив, думав: ,, Я мушу
берегти її та доглядати. Без мене вона загине… ”
Толя
–
Я не хотів…
Олень
–
А щоб виправити двійку – слід
лише відкрити підручник і вивчити правило, замість того, щоб мучити рибку.
Толя
–
Щож робити? Як врятувати рибку?
Олень
–
Її вже не врятувати. Тепер слід
думати, як врятувати тебе… Серце людини, жорстокої до природи, - кам’яне серце…
Толя
–
Як же мені бути? Як спокутувати
свій злочин? Я не зможу жити, пам’ятаючи це…
Олень
–
Немає в житті нічого
страшнішого за жорстокість. Але й від цього лиха помагає жива вода…
Автор1
Толя не стямився, як опинився в Оленя на спині. Той помчав його навпростець
через двори до такого знайомого близького лісу. Замиготіли стовбури дерев.
Олень спинився на галявині. Де ж жива вода? Ні річки, ні струмка…
Тут у Толиній пам’яті зринули слова, прочитані колись у книжці…
Автор2
Спілкування з природою – ніби ковток живої води для людської душі. Воно
бадьорить розум, даруючи єднання з прекрасним і вічним. Звеличуючи людину,
природа робить її чистішою й добрішою.
Автор1
Толя на повні груди вдихнув чисте лісове повітря. Він обернувся до Оленя,
але його… не було. Щодуху хлопець кинувся до школи. Швидше, швидше! Сюди,
коридор, біокабінет…
Толя припав до акваріумного
скла. За ним грайливо метляла хвостиком, розпихаючи воду, … та сама рибка!
Толя
–
Ти жива, жива! Яке щастя! Невже
все мені привидилося?
Автор2
Сьгодні цілком зрозуміло, що природу треба берегти. Проте поняття ,, природа ” дуже загальне. Ми з тобою не
можемо оберігати всю природу зразу, але можемо захищати те і тих, що нас
оточують.
Автор2
Не маючи змоги рятувати уссурійського тигра, ти можеш зберегти бабку чи
котика. Ти можеш врятувати метелика або конвалію, не боронячи при цьому
снігового барса чи білого журавля.
Кожен робить те, що йому під
силу.
Планета Земля. Їй не
солодко живеться, коли сушить її пустельна спека, раптові морози, викручують
тіло чорні смерчі. Ми скаржимося: клімат гіршає, погода вередує. А погода, до
речі, - то дзеркало земного здоров’я. Над чистими річками, над міцними зеленими
кронами й повітря гарне, й погода м’яка, лагідна. На жаль люди забруднюють моря
і ріки, вирубують ліси й тим змушують Землю хворіти. А Земля – не рабиня наша,
а мати. Сонце – не вітчим наш, а рідний батько, ліси – наші брати, річки –
сестри. Дощі, вітри, сніги мусять бути добрими гостями. А ми на своїй планеті –
не тимчасові мешканці, а мудрі господарі. Земля чекає від нас мудрості,
милосердя.
Пісня ,, Чом, чом, земле моя ”
Чекати більше не можна.
Небезпека екологічної катастрофи нависла над нашою планетою. І людство
усвідомлює це. В багатьох країнах світу люди вже допомагають природі, чим
можуть.
Пора і нам від слів перейти до діла. При бажанні кожен із нас може знайти
час для боротьби за збереження Землі. Що можемо зробити ми, щоб зберегти
природу на планеті Земля?
Якщо кожен учень зекономить за семестр 1 зошит, то
збережеться 115 га лісу.
На потреби однієї людини протягом життя потрібно
400 дерев! Посади хоч одне дерево! Адже 1 га лісу чи скверу здатний поглинути
за 1 год стільки вуглецю, скільки його видихає за цей час 200 чоловік.
Не забруднюйте рік!
Відшукайте забуті джерела, почистіть їх!
Охороняйте мурашники!
Дотримуйтесь правил збирання лікарських рослин,
адже вони становлять 40 % усіх ліків.
Природа – наш спільний дім, тож давайте будемо спільно дбати
про нього.
Добре те , що сонце
світить
Добре те, що вітер віє!
Добре те, що цей ось
ліс
Разом з нами ріс і
ріс!
Добре гратися
надворі!
Добре вчитися у
школі!
Добре плавати в
ставку!
Добре те, що я живу!
До природи шкоди не несіть. А дотримуйтесь правил поведінки
в природі.
Правило 1
Не ламати, не рубати
кущів та дерев. Рослина – жива істота, кожен листочок виділяє в повітря кисень,
необхідний для дихання тваринам і людям.
Правило 2
Не пошкоджувати кору
дерев. Із нанесеної рани витікає сік, через яку в дерево можуть проникнути
мікроорганізми.
Правило 3
Не ламати квітучих
рослин. Кожна зірвана квітка – це комашка, яка залишилася без їжі, це насіння,
з якого не виросла рослина. Від нашої звички зривати гарні рослини багато з них
залишилися під загрозою зникнення.
Правило 4
Не
ловити комах. Не знищувати павуків, жаб, змій, вужів. Комахи запилюють рослини. Павуки, жаби, змії, мурахи знищують шкідливих комах.
Правило
5
Не ловити диких тварин і не забирати їх додому.
Дикі тварини не можуть жити в неволі. Вони загинуть.
Правило
6
Не руйнувати гнізда. Порушені гнізда птахи
покидають. З яєць, які там були, вже не вилупляться пташенята.
Правило
7
Не розводити багаття в лісі чи на луках. Пожежа,
яка може виникнути від залишеного багаття, знищує рослини і тварини, спричиняючи
іноді стихійні лиха.
Правило
8
Не залишати сміття на природі. Не викидати його у
водойми. Цим не тільки забруднюються води, а й існує загроза людям, які можуть
отримати травми під час купання.
Якщо
ти не нариваєш великих букетів квітів, то сплесни в долоні над головою.
Якщо
ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногою.
Якщо
ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руки.
Якщо
тобі подобаються квіти – посміхнись.
Якщо
до твоєї кімнати залетіла бджілка і ти випустиш її на волю, - то змахни руками.
Якщо
ти підібрав приблудне кошеня, то простягни руки вперед.
Якщо
ти переконаний, що треба кожній людині піклуватись про природу, про її
екологію, про все живе – візьмись за руки з друзями.
Пісня ,, Осінь ”
ВМІЙТЕ
ПРИРОДУ ЛЮБИТИ
Вам
у походи ходити
І
мандрувать, любі діти,
Вмійте
ж природу любити,
Кожній
стеблинці радіти.
В
полі, у лісі, над яром –
Квіти,
дерева і трави.
Цвіту
не вирви задаром,
Гілки
не вткни для забави.
Оберігайте
ж повсюди
Шлях
і стежиночку в гаї.
Все
це окрасою буде
Нашого
рідного краю.
Народ
склав багато прислів’їв і приказок про бережливе ставлення до природи.
Зрубав
одне дерево – посади три.
Доглядай
землю плідну, як матір рідну.
Де
багато пташок – там нема комашок.
Земля
годує, але сама їсти просить.
Без
дощу і трава не росте.
Рослина
– землі окраса.
Земля
найбагатша, вода найсильніше.
Ідучи в парк, ліс чи поле, на екскурсію,
прогулянку чи для відпочинку, згадай: все, що тебе оточує, милує зір і слух,
дає насолоду – це спільне багатство, його треба залишити чистим і неушкодженим,
щоб тішити всіх, а не лише тебе одного, а тому:
Пам’ятай!
Кожен
зелений листочок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без
нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
Найкраща
квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!
Не
галасуй у весняному лісі чи парку. Ти злякаєш пташку, вона злетить з гнізда,
яєчка захолонуть і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухай голоси
лісу!
Якщо
ти знайшов гніздечко – не зачіпай його. Поспостерігай за ним потайки, і ти
помітиш багато цікавого.
Не
лови барвистих метеликів, що схожі на казкові ,, літаючі квіти”, вони нікому не
завдають шкоди.
Щоб
згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити – роки.
Природа
щедра до нас. Що ми маємо – усе від неї. Ти відплати їй своєю добротою, увагою,
чемною поведінкою, і вона стане ще щедрішою.
В
краю батьків, в краю мажорних сосен,
Де
терпко пахне щедрий медозбір,
Де
по землі люблю ходити босим,
Усе
моє: від сосен і до зір.
Весела
хата, поле і криниця,
І
гомінних заводів перегук,
Вишневий
сад, і колосок, і криця –
Чекають
добрих роботящих рук.
Станьмо
разом, друзі, за природу,
Все,
що нам дано, убережімо.
Хай
цвіте вона в любу погоду.
Збережімо
все, бо природа – це наш дім!
Відкритий урок
Тема: Підсумковий
урок за темою ,, Іменник ’’
Мета: Узагальнити
набуті знання з теми ,, Іменник ’’, закріплювати вміння визначати іменники
істоти і неістоти, визначати власні та загальні іменники їх написання,
закріплювати навички визначення роду іменників, вправляти у змінюванні
іменників за числами, виховувати охайність ведення учнівських зошитів.
Хід уроку
І. Етап покладання мети.
–
Діти, я дуже щаслива працювати
з вами.
На
сьогоднішньому уроці ми з вами закріпимо знання з теми ,, Іменник ’’, будемо
визначати власні та загальні іменники, іменники істоти та неістоти, визначати
рід іменників та їх числа, складати речення.
ІІ. Етап проектування.
–
Розпочати нашу роботу я
пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці.
1. Очікування.
2. Хвилинка каліграфії.
3.
Робота з підручником.
4.
Робота в групах.
5.
Презентація роботи в групах.
6.
Фізкультхвилинка.
7.
Робота в парах.
8.
Самостійна робота.
9.
Підсумок уроку.
ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності.
1.
Очікування.
–
Діти, відгадайте загадку.
На
квітку квітка сіла,
Знялась і полетіла. ( Метелик )
–
Діти, гляньте, які чудові квіти
зображені на малюнку. (На дошці прикріплений малюнок з квітами )
–
Я хочу, щоб зараз на них
з’явилися ваші метелики очікувань.
–
( Діти говорять слова –
очікування і прикріплюють до малюнка метелики )
–
Я очікую, що ви будете
каліграфічно писати, активно працюватиимете в групі, правильно визначатимете
рід, число іменників, вмітимете записувати власні та загальні іменники, складатимете
правильно речення.
–
Ось такі красиві метелики
очікувань з’явилися у нас на квітах.
2.
Хвилинка каліграфії.
В в, ме, сипед, ця.
Вул…ця, м…даль, а…роном, пш…ниця, в…лос…пед,
т…ля, ас…альт.
–
До якої частини мови належать
ці слова?
–
На які питання відповідають
іменники, що є назвами істот, неістот?
3. Робота з
підручником.
Вправа 46 ( усно
).
4.
Робота в групах.
Я пропоную вам об’єднатися в групи за
допомогою кольорів. ( Діти беруть частинки предметного малюнка чорного і
жовтого кольорів ). А тепер переверніть частинки і складіть предметний малюнок.
Таким чином у нас
утворилося дві групи.
І група – ,, Лисички ’’
ІІ група – ,, Їжачки ’’
Перш чим працювати в групах, давайте
згадаємо наші правила.
Правила
v Перед початком роботи обрати командира групи.
v Уважно читати ( слухати ) завдання-інструкцію.
v Говорити по черзі; не перебивати один одного.
v Дотримуватися відведеного часу.
v Презентувати роботу має командир групи.
v Працювати так, щоб не заважати іншим.
v Дотримуватися правила піднятої руки.
Завдання-інструкція
І група ,, Лисички ’’
Ø Скласти речення із ,, розсипаних ’’ слів.
( Толя,
знайти, у, маленького, їжачок ).
Ø Визначити головні та другорядні члени речення.
Ø Визначити рід іменників.
ІІ
група ,, Їжачки ’’
Ø Скласти речення із ,, розсипаних’’ слів.
(
Маленька, на, годівничка, Наталя, почепила, яблунька ).
Ø Визначити головні та другорядні члени речення.
Ø Визначити рід іменників.
5. Презентація
роботи в групах.
6.
Фізкультхвилинка.
Встало
вранці ясне сонце,
Зазирнуло
у віконце.
Ми до
нього потяглися,
За
промінчики взялися.
Нумо
дружно присідати,
Сонечка
розвеселяти.
Сіли –
встали! Сіли – встали!
Бачте,
як розвеселяли.
Ось
метелики до квітів прилетіли,
На них
тихенько сіли,
Кругом
подивились і полетіли.
7.
Робота в парах.
Пропоную
об’єднатися в пари , склавши листівку. ( Листівки розрізані на дві частини,
діти, складаючи їх, об’єднуються в пари ).
–
Скільки чисел мають іменники?
–
Які іменники означають однину,
множину?
Однина Множина
Сніжинка –
м…телик –
дер…во
–
хвиля
–
д…ктант
–
8. Самостійна робота.
(
Виправити помилки )
Село
буда, місто київ, Річка дунай, Корова Лиска, Мар’янка, кіт Пушок, леся
українка.
9.
Підсумок уроку.
–
Діти, чи справдилися ваші
очікування?
–
Мої очікування справдилися,
тому, що ви активно працювали, вміло визначали число та рід іменників, творчо
працювали в групах.
Виставлення
балів учням.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.